Hjem > Læringsresultater > Uforklarte økninger i fritak

Uforklarte økninger i fritak

Oslo-skolene fritar flere og flere elever fra nasjonale prøver, og dette har resultert i en tall-krangel mellom Utdanningsetaten og Aftenposten. Mens Aftenposten slår tabloid opp at noen skoler fritar en firedel av elevene, hevder Utdanningsetaten at alt er i sin skjønneste orden.

Begge tar feil.

Bevisgjenstand 1: vi skal se på råskårene — hvor mange elever har blitt fritatt i 2007-2009? Tallene viser at Oslo fritar fler, og ikke minst viser de at Oslo har en skarpt økende tendens.

Men Oslo er bedre på å registrere alle elever i prøvesystemet, og har blitt veldig mye flinkere på dette fra 2008 til 2009. Det gjør at tallene ikke er helt sammenlignbare. I andre kommuner er det som oftest mottaksklasser og andre som ikke tar nasjonale prøver som ikke registreres. For å kunne sammenligne, har jeg derfor slått sammen tallene for fritak og ikke registrert for nasjonale prøver i femte klasse. Mønsteret som viser seg, er at fritaksregelen var vesentlig mer i bruk i Oslo i 2009 enn 2008:

Videre er trenden kraftig økende i Oslo, mens den er synkende for landet som helhet i matematikk og norsk, men synkende stigende i engelsk.

Hvorfor kan dette skje? Det kan være en endring i elevsammensetning (men det har ikke skjedd), en endring i regelverk eller en endring i praksis.

Kommunerevisjonens rapport og Utdanningsetatens forklaringer gir ingen gode svar på hvorfor dette har skjedd. Det virker, med tanke på at landet som helhet ikke fritar fler enn før, usannsynlig at årsaken finnes i endrede regler eller signaler fra sentrale myndigheter. Det har, såvidt meg bekjent, heller ikke blitt utviklet noen nye regler.

Jeg antar derfor at det finnes en årsak i Oslo-skolesystemet. Det er i hvert fall klart at denne endringen i praksis utgjør et klart brudd i tidsserien for resultatene fra nasjonale prøver i Oslo. Det er synd, fordi det gjør tallene bortimot uinteressante til bruk i skoleutvikling.

Tallene er hentet fra Kommunerevisjonens rapport 15/2010, Bruk av fritaksbestemmelsene ved nasjonale prøver – konsekvenser for styringsinformasjon om skolene i Oslo.

Kategorier:Læringsresultater Stikkord:
  1. Martin Indregard
    02.11.10, kl. 17:14

    Dokumentasjonen er overbevisende. Spørsmålet blir bare: hvorfor driver Oslo og unntar så mange fra nasjonale prøver etter 2008? Hva oppnår de med det?

    (Ellers skal det vel stå: «stigende i engelsk» (rett under graf 2)?)

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar